Digitální transformace: Proč potřebujeme integraci eHealth a eGovernment

eHealth

5. srpna 2024 –  Stát je jen jeden, proto by s občanem měl v ideálním případě komunikovat prostřednictvím jednoho rozhraní. Dosavadní vývoj eHealth a eGoverment směřuje k oddělenému fungování, tedy k větší nepřehlednosti pro občana (pacienta a lékaře). Zástupci obou institucí – Ministerstva zdravotnictví a DIA – si toho jsou vědomi a chtějí se zaměřit na sdílení dat. Nutností je zajistit plnou interoperabilitu, říká Ministr zdraví.  

 

Ve spolupráci s expertní skupinou digitalizace a EHDS text připravil Petr Čermák.

 

Barbora Dubanská
„Pokud si české eHealth jasně nadefinuje a doručí digitální služby občanům a data spojená s těmito službami řízeně nasdílí do prostředí eGovernmentu ČR, budeme spokojeni,” říká Barbora Dubanská, expertka na zdravotnické právo, členka think-tanku Ministr zdraví. 
 

Aktuálně probíhající digitální transformace zdravotnictví je podporována časově ohraničenými financemi z Národního plánu obnovy. Dalším faktorem jsou přípravy na implementaci nařízení o Evropském prostoru pro zdravotní data (EHDS). Tyto faktory mají potenciál přiblížit digitalizaci českého zdravotnictví na úroveň hodnou vyspělého evropského státu. I přes určitý pokrok týkající se připravovaných či již schválených legislativních změn, infrastrukturních projektů, i přípravy konkrétních elektronických nástrojů se ne všechny tyto aktivity ubírají směrem, který je z pohledu Ministra zdraví tím nejlepším možným pro nás občany, poskytovatele zdravotní péče, zdravotnický personál a v konečném důsledku i pro stát.   

 

Jednou z těchto oblastí je oddělené budování českého elektronického zdravotnictví, tzv. eHealth od paralelně existující a vyvíjející se infrastruktury české veřejné správy, tzv. eGovernmentu.   

 

 

Proč je to špatně?

 

V první řadě tento oddělený vývoj obou infrastruktur vyústí v nepřehlednost pro občana – namísto jednoho společného místa, odkud můžeme přistupovat k různým službám státu, budeme nuceni využívat vícero odlišných systémů, které budou mít jiný design, odlišné uživatelské prostředí, i když v nich můžeme nalézt (nebo bychom měli) stejná data. V současné době to je třeba příklad eReceptu a nově vzniklé EZ Karty jako nástrojů pro přístup k údajům o našem očkování. Jak už jsme psali dříve: „stát je jeden, proto by měl s občanem komunikovat prostřednictvím jednoho rozhraní“.  

 

Druhým negativním aspektem je nekoncepčnostnamísto jednotného rozvoje digitalizace veřejného sektoru pod hlavičkou jedné autority, kterou by měl být v ideálním případě místopředseda vlády pro digitalizaci a/nebo Digitální informační agentury (DIA), se budují oddělené infrastruktury, kdy eHealth vzniká pod hlavičkou Ministerstva zdravotnictví (MZd), i když samozřejmě určitá forma koordinace s DIA probíhá (více viz níže).

Tento vývoj přispívá k:

  1. dělení lidských zdrojů – expertů na IT je v české veřejné správě málo, 
  2. vynakládání finančních prostředků na stavbu dvou oddělených infrastruktur místo jedné společné a také 
  3. vysokému riziku nedostatečné integrace a interoperability mezi eHealth a eGovernment, neboť právě nedostatečná integrace a interoperabilita IT systémů je jednou z největších překážek při nasazování a škálování nových e-health řešení, jak například uvádí studie “Scaling national e-health: Best practices from around the world” od poradenské společnosti McKinsey.

 

 

Co se s tím dá dělat? 

 

Zástupci obou institucí, které mají v tomto směru hlavní slovo, tedy MZd a DIA, si jsou tohoto paralelního vývoje eHealth a eGovernment plně vědomi, což také vyplynulo z diskuse ředitele Národního centra elektronizace zdravotnictví (NCEZ) Petra Foltýna s vedoucím oddělení architektury informačních systémů v DIA Tomáše Šedivcem na konferenci Digitální Česko dne 19. Června 2024 (záznam z konference dostupný zde).   

 

Oba se shodli na tom, že tento vývoj vychází z nastavení z předchozí dekády, kdy byl připraven a přijat zákon o elektronizaci zdravotnictví, který počítá s vlastní infrastrukturou pro eHealth a bylo zahájeno její budování. V současné chvíli to bohužel vypadá, že výstavba paralelních infrastruktur namísto jedné společné je již nezvratným krokem.   

 

Dobrou zprávou snad je, že přes počáteční neochotu zejména ze strany MZd dnes již obě instituce, zdá se, spolupracují a koordinují jednotlivé fáze budování eHealth, což by mělo zajistit alespoň plnou interoperabilitu se službami eGovernmentu. Podle Tomáše Šedivce se nyní DIA zaměří na sdílení dat a Petr Foltýn potvrdil, že to IT architekti obou resortů budou řešit.   

 

To je pro Ministra zdraví naprosto zásadní sdělení. Pak bude platit naše myšlenka z úvodu, že k digitálním službám státu a našim údajům, budeme moci přistupovat z jednoho místa. Vynaložené finanční a lidské zdroje do budování oddělených infrastruktur už to ale nevrátí.  

 

 


 

Slovník pojmů digitální transformace:

 

Elektronizace/ké zdravotnictví (eHealth) – Elektronizace zdravotnictví znamená využívání informačních technologií (IT), mobilních telefonů, aplikací či dalších elektronických nástrojů při poskytování klasických zdravotních služeb a obecně při péči o naše zdraví. Má mnoho forem. Patří mezi ně například ukládání našich zdravotních údajů (záznam o očkování, předepsané léky či rentgenové snímky atd.) jako elektronických souborů na disk nebo jiné úložiště namísto papírového vedení těchto údajů a jejich zakládání do šanonů, dále se jedná o poskytování on-line konzultací, využití mobilních telefonů při monitoringu pacienta a další.  

 

eGoverment –    Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií. eGovernment je pojem používaný pro digitální služby státní a veřejné správy určené občanům, podnikatelům, firmám a samotným úředníkům. Veřejná správa poskytující služby s využitím možností informačních a komunikačních technologií. Totéž jako „Digitální Government“ a „Digitální veřejná správa“. (gov.cz)

 

EZ Karta – EZKarta je připravovaná mobilní aplikace, která zprostředkuje služby elektronického zdravotnictví provozované státem občanovi/pacientovi. Jednou z jejích hlavních funkcí má být možnost pacienta získat přístup ke svojí elektronické zdravotní dokumentaci.