Stát je jen jeden, proto by s občanem měl v ideálním případě komunikovat prostřednictvím jednoho rozhraní. Dosavadní vývoj eHealth a eGoverment směřuje k oddělenému fungování a tedy k větší nepřehlednosti pro občana (tedy pacienta a lékaře). Zástupci obou institucí, (Ministerstva zdravotnictví a DIA), si toho jsou vědomi a chtějí se zaměřit na sdílení dat. Nutností je zajistit plnou interoperabilitu, říká Ministr zdraví.
Barbora Dubanskáexpertka na zdravotnické právoPokud si české eHealth jasně nadefinuje a doručí digitální služby občanům a data spojená s těmito službami řízeně nasdílí do prostředí eGovernmentu ČR, budeme spokojeni.
Aktuálně probíhající digitální transformace zdravotnictví, kterou akcelerovaly zejména časově ohraničené finance z Národního plánu obnovy a (doufejme) i přípravy na implementaci nařízení o Evropském prostoru pro zdravotní data (EHDS), mají potenciál přiblížit digitalizaci českého zdravotnictví na úroveň hodnou vyspělého evropského státu. I přes určitý pokrok týkající se připravovaných či již schválených legislativních změn, infrastrukturních projektů, i přípravy konkrétních elektronických nástrojů se ne všechny tyto aktivity ubírají směrem, který je z pohledu Ministra zdraví tím nejlepším možným pro nás občany, poskytovatele zdravotní péče, zdravotnický personál a v konečném důsledku i pro stát.
Jednou z těchto oblastí je oddělené budování českého elektronického zdravotnictví, tzv. eHealth od paralelně existující a vyvíjející se infrastruktury české veřejné správy, tzv. eGovernmentu.
V první řadě tento oddělený vývoj obou infrastruktur vyústí v nepřehlednost pro občana – namísto jednoho společného místa, odkud můžeme přistupovat k různým službám státu, budeme nuceni využívat vícero odlišných systémů, které budou mít jiný design, odlišné uživatelské prostředí, i když v nich můžeme nalézt (nebo bychom měli) stejná data. V současné době to je třeba příklad eReceptu a nově vzniklé EZ Karty jako nástrojů pro přístup k údajům o našem očkování. Jak už jsme psali dříve, “stát je jeden, proto by měl s občanem komunikovat prostřednictvím jednoho rozhraní”.
Druhým negativním aspektem je nekoncepčnost – namísto jednotného rozvoje digitalizace veřejného sektoru pod hlavičkou jedné autority, kterou by měl být v ideálním případě místopředseda vlády pro digitalizaci a/nebo Digitální informační agentury (DIA), se budují oddělené infrastruktury, kdy eHealth vzniká pod hlavičkou Ministerstva zdravotnictví (MZd), i když samozřejmě určitá forma koordinace s DIA probíhá (více viz níže).
Tento vývoj přispívá k:
Zástupci obou institucí, které mají v tomto směru hlavní slovo, tedy MZd a DIA, si jsou tohoto paralelního vývoje eHealth a eGovernment plně vědomi, což také vyplynulo z diskuse ředitele Národního centra elektronizace zdravotnictví (NCEZ) Petra Foltýna s vedoucím oddělení architektury informačních systémů v DIA Tomáše Šedivcem na konferenci Digitální Česko dne 19. Června 2024 (záznam z konference dostupný zde).
Oba se shodli na tom, že tento vývoj vychází z nastavení z předchozí dekády, kdy byl připraven a přijat zákon o elektronizaci zdravotnictví, který počítá s vlastní infrastrukturou pro eHealth a bylo zahájeno její budování. V současné chvíli to bohužel vypadá, že výstavba paralelních infrastruktur namísto jedné společné je již nezvratným krokem.
Dobrou zprávou snad je, že přes počáteční neochotu zejména ze strany MZd dnes již obě instituce, zdá se, spolupracují a koordinují jednotlivé fáze budování eHealth, což by mělo zajistit alespoň plnou interoperabilitu se službami eGovernmentu. Podle Tomáše Šedivce se nyní DIA zaměří na sdílení dat a Petr Foltýn potvrdil, že to IT architekti obou resortů budou řešit.
To je pro Ministra zdraví naprosto zásadní sdělení. Pak bude platit naše myšlenka z úvodu, že k digitálním službám státu a našim údajům, budeme moci přistupovat z jednoho místa. Vynaložené finanční a lidské zdroje do budování oddělených infrastruktur už to ale nevrátí.
Autor: Za expertní skupinu digitalizace a EHDS Petr Čermák.
Slovník pojmů
Elektronizace/ké zdravotnictví (eHealth)
EZKarta